Friday, August 12, 2005

Min mystiska svamp

se större här
Var på promenad igår och fann en mystisk svamp. Klåfingrig som jag är, kunde jag inte hålla fingrarna borta utan plockade med mig den. Den var stor som en apelsin/grapefrukt, vit och ganska rund, doftade jättegott. Så ville jag ju veta vad det var för nåt. Och fann...

Svampguiden, där entusiaster sammanstrålar i det tillhörande forumet och hjälper varandra med att artbestämma!

En riktigt fin sida som får mig att längta ut i skogen och plocka svamp. Förra året plockade vi massor av trattkantareller (som tillsammans med kantareller är det enda jag personligen skulle våga mig på att plocka själv). Kanske kan det sluta regna nu så man kan ge sig ut en sväng?

Jag vill gärna göra en trevlig liten toast på min fina svamp, hoppas att det inte finns några elaka förväxlingssvampar till jätteröksvamp... är det nån av er som vet nåt så säj till!

5 comments:

Anonymous said...

folk som läser dethär kommer att tappa all respekt för dig. men lol

Anonymous said...

btw vad är det för okristliga saker du gör med min kamera?

sparris said...

Jag visste att det var en röksvamp, men att man kan äta dom? =O

Vi på Kantarellen said...

Kan vara en äggsvamp...om det är det... ska den stekas i skivor. Smaskens!

Anonymous said...

ett kranium.
associationen blir komplett med skalstocken ala CSI.